10 - 02 - 2025
Είσοδος μελών

Ela na paiksoume

Της Μαριλένας Φωκά (ΜΑ), κριτικού τέχνης και λογοτεχνίας

09 Foka Marilena Στην «Αναμονή του Τηλέμαχου» το εικαστικό μοντέλο Φώτης Αλεξάνδρου ποζάρει στον φωτογραφικό φακό του Κώστα Ευαγγελάτου για τις ανάγκες της αποτύπωσης μιας εικαστικής performance. Το ανθρώπινο σώμα σε αυτήν την περίπτωση συνιστά έναν “ζωντανό κίονα”. Η φωτογράφιση έλαβε χώρα σε παραλία της Κεφαλονιάς το 2009. Η εν λόγω φωτογραφία εκτέθηκε στο Μορφωτικό κέντρο του Κ.Ε.Ο Αθηνών, ως δείγμα εικαστικών performace του Κώστα Ευαγγελάτου.

 Η φωτογραφία αφορά στην Οδύσσεια του Ομήρου και συγκεκριμένα στο πρώτο μέρος την “Τηλεμάχεια”, ραψωδίες (α-δ). Το σώμα του Τηλέμαχου κυριαρχεί στην φωτογραφική σύνθεση στο κέντρο, ενώ στα δεξιά

στηρίζεται σε ένα άγριο φυσικό τοπίο. Στο αριστερό μέρος και στο βάθος πλαισιώνεται από το υγρό στοιχείο, ενώ η φυσική φωτεινή πηγή του ήλιου σμιλεύει τους όγκους και διατρέχει όλη την σύνθεση. Στο σώμα γίνεται μια επανάληψη της ρυθμολογίας της κίνησης του υγρού στοιχείου (κύματα) που της δίνει ροή και ιδιαίτερη πλαστικότητα. Το μυθικό τοπίο που φέρει αυθεντικές ιστορικές καταγραφές αποτελεί το κατάλληλο υποβλητικό περιβάλλον για να αναδειχθεί η προσωπικότητά του ομηρικού ήρωα και το συναισθηματικό φορτίο που κουβαλάει, αλλά παράλληλα εξυπηρετεί λογοτεχνικά εν είδει προ-οικονομίας για την δράση του. Ο Φώτης Αλεξάνδρου σκαρφαλωμένος στα βράχια με το σώμα του στραμμένο στον βράχο -στα πάτρια- έχοντας τα πόδια προσκολλημένο στην γη και μεταφορικά στα προβλήματα που αντιμετωπίζει από την έλλειψη του πατέρα του Οδυσσέα, την λύπη της μητέρας του Πηνελόπης, την κακοδιοίκηση του παλατιού και την κατασπατάληση του βίου του από τους μνηστήρες, στρέφει με ελπίδα και προσμονή τα μάτια του προς το φως… Το λιτό, λευκό του ένδυμα που απλώνεται στα βράχια, τονίζει το καλλίγραμμο σώμα του και του δίνει αρχοντική υπόσταση, όπως συνάδει με την βασιλική καταγωγή του Τηλέμαχου. Η ένταση στο βλέμμα του κατοπτρίζει την έντονη συναισθηματική φόρτιση από την πίεση που υφίσταται στο παλάτι αλλά και την αποφασιστικότητά του για την ανάληψη της ευθύνης για τον μέλλον του. Ο “οίκος” συνιστούσε μια μοναδική αξία για στην αρχαία Ελλάδα και η συνέχισή του ήταν το ζητούμενο σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.

 Η όλη στάση του Τηλέμαχου με την προβολή του ποδιού μπροστά παραπέμπει σε αρχαιοελληνικό άγαλμα της κλασσικής αρχαιότητας. Η διαχείριση του φωτός με το μισό πρόσωπο στην σκιά αλλά το άλλο στο φως αποδίδει εικαστικά την στιγμή και συνιστά μια μοναδική και πρωτοποριακή οπτική ανάγνωση” των συγκεκριμένων ραψωδιών της Οδύσσειας. Ο “Τηλέμαχος” του Κώστα Ευαγγελάτου αποτελεί τον κίονα, το στήριγμα αναμονής και το μέλλον του οίκου του πατέρα του, αλλά και ολόκληρου του βασιλείου της Ιθάκης.

Η ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΟΥ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ - ΦΩΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

Εικαστικό μοντέλο: Φώτης Αλεξάνδρου
Σύνθεση, Φωτογραφία: Κώστας Ευαγγελάτος

(Πηγές: Αρχείο Κώστα Ευαγγελάτου.- Απόσπασμα από το υπό έκδοση βιβλίο της Μαριλένας Φωκά ΚΙΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ. Δοκίμιο για την Ιστορία του Ελληνικού Πολιτισμού. Εκδ. ΟΣΤΡΙΑ)

 

Gia koinonika diktia
   
Θα μας βρείτε και στα κοινωνικά δίκτυα:
 
03 F B
 
02_Twitter_2.jpg
 
04 Youtube 05 flickr
                 

   

 

Ο καιρός στο Καταφύλλι

Koumpouriana

Σελίδες μελών
Δι@ύγεια - Δήμος Αργιθέας
Δήμος Αργιθέας
Τελευταία άρθρα